Vid klagomål
Har du synpunkter eller klagomål gällande våra försäkringar?
SH Pension är kundägda och därför är du extra viktig för oss även om något gått fel.
Om något inte har fungerat som det ska, vill vi gärna veta varför. Om du tycker att vi inte har skött ditt ärende så bra som vi borde, vill vi att du berättar det för oss, det hjälper oss att bli bättre. Vi vill alltid göra rätt. Det är givetvis gratis att skicka in ett kundklagomål.
Gör så här om du är missnöjd med något eller vill framföra klagomål eller begära omprövning
- Kontakta i första hand handläggaren.
Det kan vara den du pratat med på kundservice eller någon av våra rådgivare. - Om du fortfarande är missnöjd, kontakta vår klagomålsansvarige
Niclas Hemmander antingen via e-post , telefon 010-471 87 70 eller postadress, SH Pension Att. Klagomålsansvarig, Box 17197, 104 62 Stockholm. - Om tvisten handlar om en försäkringsmedicinsk fråga vänder du dig till Personförsäkringsnämnden på telefonnummer 08-522 78 720.
- För övriga tvister kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.
Telefon 08-508 860 00. - Om ingen av ovanstående punkter hjälpt dig lösa ditt ärende kan du väcka talan i allmän domstol.
Om du är konsument kan du även vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå för upplysningar och råd. Telefon 0200-225 800.
Du kan även kontakta Konsumentverket, telefon 0771-42 33 00, samt de kommunala konsumentvägledarna.
Hanteringstid
Vi respekterar din tid och vill så snabbt som möjligt besvara ditt klagomål. En bekräftelse på mottagande av klagomålet lämnas så snart som möjligt och besked om behandlingstid lämnas inom 14 dagar. För vissa enskilda klagomål kan ytterligare tid krävas för utredning. Vi kommer i dessa fall att meddela dig när svar kan väntas samt en förklaring till fördröjningen.
Dokumentation och uppföljning
Alla kundklagomål registreras och följs upp av klagomålsansvarig person som även löpande rapporterar dessa till vd och styrelsen. Vi vill vara lyhörda och vår målsättning är att ta tillvara våra kunders synpunkter och i möjligaste mån använda dessa för att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter.
Om vi efter handläggning av ditt klagomål skulle avvisa hela eller delar av ditt krav har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol för prövning.
Du kan också få upplysningar och vägledning i försäkringsfrågor av:
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Klara Norra Kyrkogata 33
112 22 Stockholm
Telefon 08-22 58 00